Olbrachtova je první kompletně vyraženou stanicí metra D
Olbrachtova je první kompletně vyraženou stanicí metra D
Olbrachtova je první stanicí metra D, která má vyraženy všechny hlavní prostorové části. SG Geotechnika se na projektu od začátku podílí doplňkovým geologickým průzkumem, geotechnickým monitoringem, pasportizací a využitím společného datového prostředí pro efektivní řízení dat v rámci celého projektu
Ražby stanice Olbrachtova začaly v únoru 2023 a nyní jsou po zhruba devatenácti měsících v souladu s harmonogramem dokončeny. Vyraženy jsou všechny staniční, technologické a eskalátorové tunely i prostory pro budoucí jižní a severní vestibul. Na úseku Pankrác–Olbrachtova jsou kompletně vyraženy také traťové tunely včetně spojky mezi linkami C a D. Paralelně pokračuje instalace hydroizolací a výstavba definitivního ostění, aktuálně je hotovo přibližně 71 %. Současně probíhá výstavba přestupu mezi linkami C a D a modernizace stanice Pankrác C, která bude přestupním bodem nové trasy.
Inženýrskogeologické a geotechnické služby pro bezpečný postup výstavby
Na stavbě metra linky D působí SG Geotechnika od přípravné fáze až po realizaci. V přípravné fázi jsme provedli doplňkový geologický průzkum, jehož součástí byly ražené štoly, průzkumné vrty, geofyzikální měření a soubor laboratorních a polních zkoušek. Výsledky průzkumu byly stěžejní pro návrh a bezpečnou realizaci traťových tunelů a stanic.
Po dobu výstavby zajišťujeme geotechnický monitoring a pasportizaci, které sledují chování horninového prostředí a ovlivněných objektů v okolí stavby. Zejména ražené tunely v oblasti přestupní stanice Pankrác představují jeden z technicky nejnáročnějších úseků celé stavby; kombinují velmi složité geologické podmínky, blízkost provozované infrastruktury a vysoké nároky na stabilitu konstrukcí. Na základě výsledků monitoringu můžeme konstatovat, že se deformační chování podařilo udržet v projektem stanovených mezích. Nejpřísnější limit sedání činil pouhých 10 milimetrů.
Na metru D jsme také nasadili společné datové prostředí, které umožňuje efektivní sdílení dat mezi projektovými týmy a je nezbytným základem pro úspěch každého BIM projektu.
Do dokončení celého prvního úseku Pankrác–Olbrachtova zbývá dorazit přibližně 16 % celkového objemu ražeb, a to výhradně ve stanici Pankrác D
Ražby nyní probíhají pouze ve stanici Pankrác D, kde zbývá dorazit necelých 16 % celkového objemu. V polovině prosince se očekává zprovoznění dosud uzavřeného úseku ulice Na Strži v režimu 1+1. Dokončení nosných konstrukcí jižního vestibulu stanice Olbrachtova umožní částečné zmenšení staveniště v této části Prahy 4 a přinese zlepšení dopravní situace. Nová linka metra D propojí Pankrác, Nové Dvory a Písnici. Dokončení a zahájení provozu celého úseku se předpokládá v roce 2031.

Instalace výztuží do posledního výrubu stanice Olbrachtova v technologickém tunelu / Foto: DPP – Petr Hejna

Pohled do hotového definitivního ostění levého staničního tunelu stanice Olbrachtova, kudy pojedou vlaky ve směru do Písnice / Foto: DPP – Petr Hejna
Začíná stavba metra D ve stanici Olbrachtova »
SG Geotechnika provádí geotechnický monitoring a pasportizaci pro stavbu prvního úseku metra D »
První rok výstavby a geotechnického monitoringu metra D »
Využití společného datového prostředí na stavbě metra D »
Geologický průzkum pro metro D byl dokončen »
Zdroj: DPP